Med
tidig morgonbuss och trevligt resesällskap åkte jag den 30 juni till Box Destilleri som för 12:e året i rad
arrangerade sin populära whiskyfestival. För egen del var det mitt andra besök
på denna årliga höjdpunkt, och just denna dag var lite av en brytpunkt för
det svenska destilleriet som i samband med festivalen bytte namn på både
varumärke och produktionsanläggning.
Jag inbillar
mig att det inte kan vara många som lyckats undgå den nyhet som slog ned som blixt
från klar himmel om att Box ändrar namn för att inte sammankopplas med det internationella
whiskyföretaget Compass Box. En förändring
som medfört mycket spekulerade bland kunder samt rört upp en och annan
känslostorm hos entusiasterna. Att ändra på ett etablerat namn är förstås stort
och inte direkt riskfritt, men jag tror och känner starkt för det nya namnet High Coast som på ett snyggt sätt knyter
samman destilleri och varumärke med det vackra området Höga kusten; en plats
och ett världsarv som vi förövrigt ska vara mycket stolta över och värna om högt.
I och med varumärkesbytet tycks det som
en gång varit bli ännu mer attraktivt. Det var åtminstone något jag reflekterade
över på festivalen, allra helst i jakten på den festivalbuteljering som för sista
gången kommer prydas med namnet Box. Även om jag har full förståelse för det
sentimentala värdet i att komma över en sådan buteljering kan jag inte sluta
förvånas över hur mycket känslor denna ädla dryck väcker till liv hos vuxna människor.
Människor blev alldeles tokiga, sprang kors och tvärs och nästan över varandra för
att komma åt en köprätt med festivalkod på. Denna whisky kommer säkert vara
lika underbar som tidigare festivalsläpp, och visst förstår jag att just denna buteljering
kan komma att stiga i värde då det är en limiterad utgåva som i framtiden
kommer innebära historia; men det försvarar ändå inte det dåliga beteende vissa
människor får. Det är helt enkelt aldrig okej att slita flaskor eller
köprätter från någon annans händer eller att utsätta någon annan för skada
eller fara! Inte ens då det handlar om fantastisk whisky från Ådalen.
På Sinnen och Nyansers Instagram och Facebook delade jag med mig av denna lilla filmsnutt från festivalen, ett klipp som väckt en del debatt kring säkerheten vid detta släpp.
Ett magiskt
ögonblick för mig i samband med festivalen var då jag fyllde mitt allra första
fat; ett unikt specialfat i svensk ek med formen av en box tillverkad av Johan
Thorslund på Thorslundskagge. Just
detta fat finns i nuläget i ca 50 exemplar och idén att ta fram dessa föddes
långt innan det var på tal om något varumärkesbyte. Enligt historien som jag fått
berättad för mig uppkom idén om ett fyrkantigt fat vid ett möte på destilleriet
och det fanns tydliga åsikter om att det vore en omöjlighet att tillverka ett sådant
samt att ett sådant fat skulle vara ovärderligt. Johan Thorslund dementerade detta
genom att skapa en ”square cask” och skickade den till destilleriet tillsammans
med en faktura utan pris då den ju var ”ovärderlig”…
I samband med det destilleribesök jag gjorde i maj månad för ett whiskycocktailevent som anordnades där fick jag i lagerhuset se en skymt av ett boxformat fat. Jag blev genast blixtförälskad så när möjlighet fanns att bli ägare av ett sådant fat på festivalen kunde jag inte låta bli. |
En sak jag är helt säker på är att det kommer bli en spännande resa att följa den utveckling som sker i fatet samt att jag har något riktigt gott att vänta på! |
Sov gott! |
Avslutningsvis
vill jag dela med mig av min recension av förra årets festivalbuteljering som kanske
även är den godaste Box whisky jag någonsin smakat. Det är en helt orökig
whisky som lagrats i 4,96 år på ett 90 liters fat av ny amerikansk ek. Denna whisky
fightades om platsen att bli den fjärde festivalutgåvan på en festival-vertikal
provning mot en rökig kandidat. Deltagarna som var med på provningen lade sina
röster väldigt jämt då det blev 39 mot 39 röster, varav Roger Melander som höll
i provningen lade sin slutgiltiga röst på det orökta receptet. The Festival
2017 är buteljerad med en alkoholvolym på 54,2 % och är varken färgad eller
kylfiltrerad.
Färg: Brons
Doft: Doften från glasets innehåll fullkomligt osar av härligt
söta toner såsom sötmandel, kokos och arrakschoklad samt smörkola och det orangea
godiset kolabönor. Koladoften är för mig påtaglig och jag tänker att det är såhär
det måste dofta om man smälter ned sega smörkolor till att bli en lätt vidbränd
karamellsmet. Ljuvligt! Förutom de rejält söta nyanserna finns här även en hel
del kryddiga inslag som får mig att tänka på mald kryddpeppar, rostade
kaffebönor och pepparkakskryddor i en nygräddad mjuk pepparkaka. Möjligtvis
låter det som en riktig midvinterdröm, vilket det i allra högsta grad kan vara.
Men jag finner även toner av exotiskt frukt som upplevs sådär somrigt och varm
av rött äpple, syltad ingefära och mosade övermogna jordgubbar. Eken är markant
vilket ger en lite besk och kryddig karaktär utan att bli för dominerande. Det
träiga inslaget i doftbilden får mig att tänka på doften av sågspån och solvarmt
furu.
The Festival 2017 |
Smak: Smaken är likt doft rejält söt och kryddig samt har en
balanserad och spännande ekbeska som jag uppskattar väldigt mycket. Fruktiga
toner från rött äpple finns med samt en lätt strimma citrus i form av limezest
långt bak. Jag finner även tydliga toner av vaniljkola, sötat kaffe, kardemummafrö
och rostade hasselnötter samt ett litet uns chilihetta på tungspetsen som gärna
vill stanna kvar. Både smak men framförallt eftersmak upplever jag vara ”brödiga”
vilket påminner mig om en nygräddad sirapslimpa med bränd skorpa eller som ett
kryddigt och sött vörtbröd. Munkänslan upplevs oljig, smaken är stor och underbart
god och i avslutet klingar härliga nyanser av torkad tobak fram.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar