Macallan Quest Collection |
”Quest is curiosity; the intent of stepping out to explore the unknown…”
Inom mig bubblar känslor
av nyfikenhet och förväntan medan jag sitter på tåget som ska ta mig till min
älskade huvudstad. Väl där väntar en båtkryssning som kommer bjuda på försmak av
ny Travel retail serie från Macallan med namnet The Quest Collection. Jag slår upp ordet Quest och får upp
definitionen ”sökande” och konstaterar att det är ett ord som beskriver mig som
person rätt väl.
I min anteckningsbok har
jag noterat några förberedande frågor inför det kommande eventet varav den
första lyder: Vad tänker du på när du
tänker på Macallan? Mitt svar är att jag tänker
på ett Speysidedestilleri med gedigen historia och anor från 1600- talet; den
gigant inom whiskyindustrin som inledde maltwhiskyeran och vars singelmalt kännetecknas
som elegant men med själ i de allra tyngsta sherryfatslagringarna. Att jag tänker
så beror förstås inte på mina erfarenheter utan snarare att jag plöjt en hel
del litteratur i ämnet med berättelser kring detta anrika destilleris förflutna.
Jag älskar dessa historieböcker nästan lika mycket som jag beundrar de erfarna
människor som beskriver hur det en gång var, med välfyllda lagerhus, typiska
regionsstilar och då ålder alltid angavs eftersom det var den enda riktiga
kvalitetskontroll som användes. Att ta del av detta är för mig lite som en
spännande tidsresa till förgångna tider men trots det så sörjer jag det faktum
att jag aldrig riktigt kommer att förstå… för jag fanns ju inte då.
”… every end has a new beginning, always venturing on the brink of new discovery”
Väl ombord anar jag snabbt
att det förekommer en viss förväntan hos mina entusiastiska medresenärer, det
finns en märkbar förhoppning att den nya serien ska likna det Macallan en gång
varit tillika en besvikelse över att det på mycket länge inte varit så. I
bankettsalen möts vi av välgenomtänkta och vackert uppdukade bord som vart och
ett har en egen historia att förmedla. Vi hälsas välkomna av Dave Francis och
Stuart MacPherson samt bjuds på whiskydrinken ”Ginger Honey”, vilket känns både
modernt och nytänkande.
Dave Francis Edringtons Brand Ambassador for
Travel retail och
Stuart MacPherson Macallans Master of
Wood
|
Efter mingel väntas masterclass
av The Quest Collection som kommer att sätta punkt för föregående Travel retail
serie. De fyra nya pjäserna är samtliga utan åldersangivels men med fokus att
bjuda på en resa genom fatens effektfulla inverkan. I vanlig ordning
ifrågasätts valet att inte ange ålder och även om jag kan tycka att det känns tråkigt
så förstår jag att ålder inte nödvändigtvis handlar om kvalité. Jag tänker att frustrationen
över hela NAS begreppet beror på att vi lever i ett informationsrikt samhälle där
vi vana att finna svar på vad vi än vill veta. Men vi får nog börja acceptera
att NAS har kommit för att stanna och lita på de nya kvalitetsmått som används.
Numer finns större kunskap i träets och fatens betydelse, vilket kan göra att en
åttaårig whisky upplevs minst lika utvecklad som en 14 årig, och detta finner jag
vara den centrala ståndpunkten i denna Macallan provning.
Först ut i provningen är den
whisky som heter Quest (40%) vilket
är resultatet av fyra olika fattyper, nämligen amerikansk och europeisk ex-sherryfat,
Hogshead och ex-bourbon. Min upplevelse är att den har en mycket lätt och
maltig karaktär med fina toner av lime, blommig honungssötma och en diskret
fruktighet av torkad banan och äpple. Jag uppfattar den som rätt grön och ung med
inslag av klöverblom och gräs. Quest kommer säljas till priset 699 kronor
vilket jag tycker är en hyffsad prisbild för 1 liter och jag kan lätt tänka mig
avnjuta denna under varma sommarkvällar, kanske med svalkande isbit i, eller
som ingrediens i en whiskycoctail.
Den andra whiskyn, Lumina (41, 3 %), är en samansättning
från tre olika sherrykryddade fattyper och kombinerar dåtid med nutid. Lumina
är långt ifrån den gamla världens sherrystinna Macallan, men jag anar att det
ligger mycket tanke på det förflutna i detta recept. Jag finner likheter med den lätta och friska Quest
även om jag tycker Lumina är något mer kryddig och varm i karaktär. Den har en fylligare
sötma och jag finner toner av violblom och ljunghonung samt inslag av kola och
kryddig bittermandel. Lumina är väl sammansatt och lätt att tycka om och blir
en av favoriterna för mig. Tyvärr fick ingen flaska följa med mig hem denna
gång då priset 899 kronor inte matchade min plånbok.
Favorit nummer ett i kvartetten
blir utan tvekan Terra (43,8%); en fruktigt
söt whisky med tydliga sherryinfluenser samt en balanserad kryddighet som förbluffar
på ett tjusigt men lite försynt sätt. Terra är oljigare i konsistens än de
tidigare två, har tydliga inslag av körsbärskola och cappucino samt ett fruktigt
avslut med ek och lekfulla tanniner. I
denna utgåva har man gått ned till två fattyper, nämligen first fill sherry av
både amerikansk och europeisk ek. Även om jag tycker om Terra väldigt mycket så
anser jag att prislappen 1499 kronor är för dyr.
Resan avslutas som sig bör
med att komma så nära ”hem” jag tror är möjligt under denna färd, det vill säga
med en intensiv och sherrytung Enigma
(44,9%). Här bjuds det på riklig fruktighet av russin, fikon och plommon men
också krämig vanilj, kryddig kanel och kardemumma. Denna dyrgrip kommer kosta
2099 kronor och är ett utomordentligt exempel av vad Macallan en gång var. Det
känns lite som att jag får nudda själen i Macallans stolta ursprung när jag tar
in de rejäla dofter och smaker som lagring på first fill sherry av Europeisk ek
har gett.
”… it challenges us to never settle in our quest for the best”
Quest Collection utlovar
en resa genom fatens inverkan, vilket jag kan hålla med om att den gör, men för
mig var denna upplevelse även ett äventyr genom tid och rum. Macallan må vara känd
för en viss karaktär och stil men det blir tydligt för mig att man låter sig influeras
av de nya tidernas förändringar. Det är en utmaning att hålla kvar vid sitt
ursprung och samtidigt möta trender och en förändrad konsumtion. Förr var
människor mer trogen ett specifikt destilleri till skillnad från idag då tillgänglighet
och utbud är större, vilket kan höra ihop med en ökad kunskap hos
konsumenterna. Intresset för single malt whisky har blivit mer utbrett och
skapat en bredare målgrupp, användningsområdena är fler och vi njuter av whisky
på ett mer variationsrikt sätt än tidigare.
Dessa förändringar kan
liknas vid en ständig resa så för att sitta tryggt i båten gäller det att besitta förmågan att vara både
nytänkande och äventyrslysten men samtidigt inte glömma bort sin själ och sitt ursprung.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar